KLIK! KLIK!

My Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 21, 2011

Check up ~Day 9



Semalam pergi check up untuk hari ke-9 period, walaupun masa hari ke 3 sudah "bersih"....kali ni doc nak scan tummy and gynae untuk tengok kesan daripada makan ubat clomid tu....tapi kan semalam doc kata "telur" masih kecik lagi.....tapi dia x cakap pulak kecik berapa cm dan sepatutunya kena tunggu bape cm.....so, kena datang lagi untuk scan hari jumaat ni iaitu day~12....ermm, minta2lah "telur" dah besar sebab x sabar nak tunggu next and next step.... :)





tengok ni macam tulah semalam tengok masa scan...nampak macam 3 biji "telur"...tapi kecik2 aje...



tapi kan, doc memang advise saya turunkan berat badan...berat skrg memang naik melampau2...memang salahkan diri sendiri!!!sapa suh makan banyak2....adakah betul saya ni kategori gemuk sebab tu susah nak pregnant??? :'( ??? sebab memang bila badan saya dah "besar" ni, macam ada perubahan hormon berlaku. Badan yang besar biasanya mempunyai masalah hormon.

Bagi wanita, kalau hormon ni tak stabil biasanyer akan effect kat kitaran period kita, betul tak?Jadi, Kitar haid yang tidak seimbang inilah yang akan mengakibatkan masalah wanita yang gemuk tidak boleh mengandung. Ada juga yang gemuk tetapi boleh mengandung, itu terjadi mungkin hormonnya stabil. Bestnya jadi orang macam tu kan? :)


Wanita gemuk juga dikhuatiri >  50% risiko untuk mengalami sindrom PCOS :)





PCOS atau pun dikenali sebagai Polycystic Ovarian Syndrome merupakan sindrom kesan daripada masalah kegemukan. Mereka yang menghadapi masalah ini tidak mempunyai cukup hormon untuk menyebabkan telur matang dalam ovari seterusnya gagal untuk dikeluarkan semasa proses ovulasi.










adakah saya tergolong dalam wanita yang mengalami syndrom PCOS???

No comments: